Parkeren voor de deur kan niet en groot zijn woningen ook niet te noemen. Toch wordt deze wijk met maar liefst 4000 woningen, op een kwartiertje afstand van Rotterdam Centraal, een voorbeeld voor de toekomst. ,,Nee, dit wordt geen villawijk. Wel betaalbaar en groen.”

Het is voor Barendrechtse begrippen eigenlijk een absurd groot treinstation. Het ligt ingesloten in een overdekte en deels groene tunnelbak van 2 kilometer lang. Een bouwwerk dat maar liefst 100 miljoen euro kostte, een

,,Prachtig toch? Slaat helemaal nergens op, zo groot. Dit is een geschenk. Dit wordt het hart van een heel mooie stadswijk. Een wijk die met de trein op tien minuten van Rotterdam ligt’’, zegt Lodewijk van Meeuwen, directeur van het familie- en vastgoedbedrijf Emborion.

 ‘Sector is groter dan die van Schiphol’

In 2007 opende koningin Beatrix ‘Barendrecht Centraal’, maar sindsdien is de omgeving niet meegegroeid. Aan de ene kant ligt een keurige wijk met rijtjeshuizen. Aan de andere kant ligt een bedrijventerrein; deels braakliggend, deels bebouwd met grote hallen voor logistieke bedrijven. De Dutch Fresh Port, zoals het heet, geldt als het centrum van de Nederlandse fruit- en groentenhandel. ,,Wist je dat de omzet van de sector hier groter is dan die van Schiphol?’’ zegt Job van Zomeren, directeur bij projectontwikkelaar ERA Contour.

De twee zitten in een kantoor op het bedrijventerrein. Razend enthousiast zijn ze over hun plannen. Eind volgend jaar gaat de eerste paal de grond in voor de eerste 550 woningen. In totaal komen er wel vierduizend woningen, al zal het ruim tien jaar duren voordat alles gereed is. Dit bouwterrein staat ook wel bekend als De Stationstuinen. Maar de ontwikkelaars hebben een groot deel omgedoopt tot Fruitpacking District, wat verwijst naar de economische oorsprong.

‘Hier wilde niemand komen’

Vroeger werd dit bedrijventerrein vooral bezocht door vrachtwagens. Maar langzaam maar zeker komt het tot leven. In een serre is café Clementine geopend, er is ook een hippe Beer Garden. Volgende week is er zelfs een openlucht bioscoopPlace-making, zoals ontwikkelaars dit noemen, zodat er al wat reuring ontstaat. ,,Bedenk wel: hier wilde eerst niemand komen! Dat is niet meer zo.’’

In het Fruitpacking District komen minder parkeerplekken dan woningen. Auto’s worden gedirigeerd naar parkeergarages. Daar staan ook deelauto’s, zogenoemde ‘mobility hubs’. De huidige Spoorlaan wordt omgebouwd tot fiets- en wandelpromenade en voorzien van een marktpleintje. Ook komt er in de wijk een park. ,,Het station ligt naast de deur en niet iedereen heeft een auto nodig’’, zegt Van Meeuwen. ,,We willen dat mensen elkaar kunnen ontmoeten. Nu leven mensen veel te veel langs elkaar heen.’’

Van Meeuwen is niet toevallig betrokken. Hij is de schoonzoon van de bekende Barendrechtse fruit-importeur Thijs van den Heuvel. De familie bezit zo’n 70 procent van de grond van binnen het totale Stationstuinen-gebied. Dat maakt het ontwikkelen van een wijk wel zo makkelijk. Zo worden de verschillende bedrijven verplaatst naar het nabijgelegen terrein Nieuw-Reijerwaard.

‘De Zuidas van Barendrecht’

,,De familie heeft hier altijd vastgoed gehad, maar dat was niet zo belangrijk. Het ging in de eerste plaats om de handel’’, legt hij uit. Wel waren er ooit plannen om kantoren te bouwen, ‘de Zuidas van Barendrecht’. Maar de kredietcrisis maakte hier korte metten mee. ,,Het werd niet de Zuidas, maar de Grasas.’’

Totdat vijf jaar geleden het gemeentebestuur contact opnam met Van den Heuvel, met de vraag of zijn gronden niet gebruikt kunnen worden om de woningnood te lenigen. ,,Het idee was eerst om 750 sociale woningen te bouwen. Maar al snel ontstond het plan om het groter aan te pakken. Toen zijn we met de gemeente aan de slag gegaan.’’ Wat hem opvalt, zegt Van Meeuwen, is dat het politiek verdeelde Barendrecht op dit punt eensgezind is. ,,De gemeente heeft in korte tijd grote stappen gezet.’’

Trots

De familie, die voor de eerste fase een joint venture met Era Contour is aangegaan, is verbonden met het gebied. En dat maakt het bijzonder, zegt Van Meeuwen. ,,Hier zijn ze opgegroeid. We hebben de kans om een heel mooi stukje Barendrecht te maken, waar latere generaties ook trots op zijn. We doen het primair niet voor het geld.’’

In Fruitpacking District wordt wonen, werken, leren en ontspanning gecombineerd, zegt Van Zomeren. Met woontorens van tussen de vijf en zeven verdiepingen hoog, met een paar uitschieters met torens van tegen de twaalf verdiepingen. Woningen die met een gemiddelde omvang van 60 vierkante meter kleiner zijn dan gemiddeld. Van Meeuwen: ,,Dit wordt geen villawijk. We denken dat er behoefte is aan kleinere woningen; voor starters, eenpersoonshuishoudens of voor ouderen. Bovendien drukt het ook de prijs. Het maakt de woningen betaalbaar.’’

Corporaties

Over de prijs gesproken: 30 procent van de woningen valt in de sociale categorie, daarover zijn met drie corporaties afspraken gemaakt. Nog eens 30 procent komt in de middencategorie, zowel huur als koop. Wat dat concreet betekent: momenteel is dat een huur tussen 800 en 1100 euro en een koopprijs tussen de 200.000 en 355.000 euro.

Zoals gezegd, als alles volgens plan verloopt, wordt eind volgend jaar begonnen met de eerste fase: 550 woningen. Dat vergt een investering van zo’n 200 miljoen euro. ,,Alleen al deze eerste fase is anderhalf keer zo groot als Little C. De schaal is enorm.’’

Het voelt allemaal behoorlijk grootstedelijk aan voor Barendrecht, waar rijtjeshuizen de toon zetten en de auto alle ruimte heeft. Niet in het Fruitpacking District, verzekert Van Meeuwen. Het wordt een wijk zoals Barendrecht die nog niet kent. Met als inspiratiebron het Rotterdamse Little C, de nieuwbouwwijk die wordt geroemd om de de intimiteit en de autovrije straten. Een wijk die niet toevallig is gebouwd door ERA Contour.